اخبار اقتصاد ایران

بندر شهید رجایی دروازه طلایی تجارت برای «ایران»

بندر شهید رجایی در راستای اهمیت اقتصاد دریامحور به عنوان دروازه طلایی تجارت ایران با جهان به شمار می رود. این بندر با داشتن مبادله کالا با ۸۰ بندر بین المللی نیمی از تجارت ایران را بر عهده دارد. رهبر معظم انقلاب در سخنانی بر اهمیت اقتصاد دریامحور تأکید کردند: «دریاها به ویژه دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها. […]

بندر شهید رجایی در راستای اهمیت اقتصاد دریامحور به عنوان دروازه طلایی تجارت ایران با جهان به شمار می رود. این بندر با داشتن مبادله کالا با ۸۰ بندر بین المللی نیمی از تجارت ایران را بر عهده دارد.
رهبر معظم انقلاب در سخنانی بر اهمیت اقتصاد دریامحور تأکید کردند: دریاها به ویژه دریاهای آزاد و اقیانوس ها موهبت الهی و ذخایر و منابع غنی برای توسعه علم و فناوری و افزایش کار است. و ثروت، تامین نیازهای حیاتی و مولد نیرو و بستر مناسبی برای تمدن هستند.ایران با موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرار گرفتن بین دو دریا و داشتن هزاران کیلومتر سواحل و همچنین جزایر و ظرفیت های فراوان روی زمین، می باشد. لازمه حضور موثر در سواحل، فراساحل، دریا و اقیانوس و استفاده از آن به عنوان نیروی محرکه و محور توسعه کشور باید برای دستیابی به جایگاه شایسته منطقه ای و جهانی در استفاده از دریا اقدام کند.
بیش از سه دهه است که موضوع توجه به توانمندی های دریایی کشور مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده و ایشان در بیانات متعددی به زوایای مختلف این بحث پرداخته و دستیابی به حاکمیت دریایی و تمدن دریایی را امری مهم دانسته اند. چشم انداز تحقق این سیاست ها
اقتصاد دریامحور در همه کشورهای جهان حائز اهمیت است و اگر روزی تجارت و حمل و نقل کالاهای دریایی با مشکلات و موانعی مواجه شود بیش از نیمی از مردم جهان به دلیل فقر و گرسنگی از بین می روند و نیمی دیگر متضرر می شوند. سرمازدگی به عنوان مثال حادثه ای که در سال گذشته در کانال سوئز رخ داد و انسدادی که رخ داد باعث توقف کشتی ها شد که به نوبه خود باعث توقف حمل و نقل دریایی شد.

بندر شهید رجایی دروازه طلایی تجارت “ایران”.
در ادامه این گزارش، با توجه به اهمیت اقتصاد دریامحور، منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی را می توان دروازه طلایی تجارت کشور دانست که بنادر بزرگ دنیا و با موقعیت جغرافیایی منحصربفرد و منحصر به فرد خود است. امکان دسترسی به آب‌های آزاد، در مرکز کریدور ترانزیتی شمال به جنوب متصل و در مجاورت صنایع مادر و قطب‌های اقتصادی کشور قرار دارد. بندر شهید رجایی از سال ۱۳۴۹ بر اساس تصویب نامه شورای عالی وقت در راستای صنایع بزرگ برای توسعه تجارت و نقش آفرینی ایران در اقیانوس جهانی تصویب و ساخته شد.
این بندر دارای بزرگترین بندر کانتینری کشور و پیشرفته ترین پایانه های کانتینری با ظرفیت بیش از ۶ میلیون (TEU) در سال و با هدف افزایش ظرفیت کانتینری به ۲۰ میلیون (TEU) تا سال ۲۰۴۰ است. با ظرفیت جابجایی سالانه این بندر با ظرفیت ۹۰ میلیون تن انواع کالا و ظرفیت پذیرش سالانه بیش از ۴۰۰۰ کشتی در انواع فله بر، کانتینر و نفتکش، بیش از ۵۳ درصد از عملیات تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور را به خود اختصاص داده است. .
منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس در شمال جزیره قشم و تنگه هرمز قرار دارد و با داشتن روابط دریایی و مبادله کالا با ۸۰ بندر معروف بین المللی، تقریبا نیمی از بندر ایران را بر عهده دارد. تجارت بندر شهید رجایی ۲۴۰۰ هکتار بک بانک دارد که به زودی ۲۷۰۰ هکتار به بک بانک شهید رجایی اضافه می شود. مساحت بندر شهید یاانی ۵۷۰۰ هکتار است که در این بندر ظرفیت تجاری ۵.۵ میلیون (TEU) وجود دارد.
منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی در مرکز کریدور ترانزیتی جنوب – شمال قرار دارد که یکی از مهم‌ترین کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی در جهان است. این کریدور اقیانوس هند و خلیج فارس را از طریق ایران به دریای خزر و سپس از طریق روسیه به سن پترزبورگ و شمال اروپا متصل می کند.
موقعیت جغرافیایی ممتاز، دسترسی به آبهای آزاد جهان از طریق خلیج فارس، اتصال به شبکه راه آهن بین المللی و جاده ابریشم، برخورداری از تجهیزات و امکانات مدرن، مجاورت با مناطق آزاد کیش و قشم و بنادر فارس. خلیج فارس این مجموعه بندری را به یک پایگاه استراتژیک تبدیل کرده است. و منحصر به فرد شده است.

قرارداد سرمایه گذاری ۳۵ هزار میلیارد تومانی در بنادر هرمزگان
حسین عباس نژاد مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: این استان دارای ۲ هزار و ۲۲۷ کیلومتر مرز آبی، ۱۴ جزیره استراتژیک و ۷۲ بندر کوچک و بزرگ مستقل و غیر حاکمیتی است که بندر آفتاب ۱۰۰ درصد خصوصی است. در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۷۶ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر شهید رجایی تخلیه و بارگیری شد که نسبت به سال قبل ۴ درصد افزایش داشته و در هفت ماهه سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۴۸ میلیون تن. کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شد. بارگذاری شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در ادامه تاکید کرد: ۳۱ میلیون تن کالای نفتی و ۲۰ میلیون تن کالای غیرنفتی جابجا شده و یک میلیون و ۴۰۲ هزار کانتینر (TEU) تخلیه و بارگیری شده است. ۱۰ میلیون مسافر در ۷ ماهه امسال جابجا شدند و بیش از ۹۵ درصد سفرهای دریایی کشور در استان هرمزگان انجام می شود و در سال گذشته بیش از ۲۴ میلیون مسافر دریایی از بنادر استان به مقاصد مختلف سفر کردند.
وی ادامه داد: قرارداد سرمایه گذاری جدید در قالب (BOT – نوعی قرارداد اقتصادی است که معمولا بین دولت ها و سازمان های متولی اقتصاد از یک سو و شرکت های بخش خصوصی از سوی دیگر) به ارزش بیش از ۳۵ هزار منعقد می شود. میلیارد تومان سرمایه گذاری در پایان آذرماه. از مهمترین آنها می توان به خطوط لوله نفت بندر خلیج فارس، مجتمع گردشگری دریایی شهید حقانی، هرمز و نخل ناخدا و پایانه مکانیزه معدنی اشاره کرد.
عباس نژاد تصریح کرد: در دولت سیزدهم بندر خمر که مدت ها بلاتکلیف مانده بود راه اندازی شد و تا پایان سال گذشته عملکرد ۲ میلیون تنی را به ثبت رسانده است و تلاش می شود این رکورد توسط پایان این سال پس از معرفی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان دبیرخانه این طرح، با مدیریت استاندار، اولین کارگروه توسعه دریامحور کار خود را آغاز کرد که ابتدا سعی شد بر متن سیاست های ابلاغی در راستای توسعه متمرکز شود. پروژه ها.
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر همگانی سازی اقتصاد گفت: موج شکن فاز یک بندر نخل نخدا با اعتباری بالغ بر ۳۵ میلیارد تومان نهایی شده و بیش از ۴۲۰۰ فروند شناور به ثبت رسیده است. . همچنین ۲۶۰۰ قایق دیگر نیز مورد بازرسی قرار گرفت و برای همین تعداد پروانه صید صادر شده است.
وی با استفاده از تسهیلات اعتبارات مدیریتی سازمان بنادر و دریانوردی در راستای توسعه ناوگان دریایی کشور گفت: ساخت ۵۰ فروند شناور مسافری جدید در دستور کار قرار دارد و امیدواریم با تعریف مسیرهای جدید داخلی و خارجی بتوانیم با این شناورها کیفیت جدیدی از سفرهای دریایی را برای هموطنان به ارمغان خواهیم آورد.

رسوب کالا و کالاهای متروکه یکی از اساسی ترین چالش های بندر شهید رجایی است.
گزارش کردن مهر; عباس نژاد با اشاره به موضوع دپوی کالا در بنادر هرمزگان گفت: یکی از چالش های اصلی این بندر وجود کالاهای متروکه و سپرده گذاری کالا بود که علاوه بر سازمان بنادر، سازمان های دیگری مانند گمرک و املاک نیز در این زمینه حضور دارند. نیز درگیر این موضوع بودند. مدتی بود که ظرفیت های بندری، شرایط تجهیزات و یا نحوه اخذ تعرفه در بندر شرایطی را ایجاب می کرد تا ماندگاری کالا در بندر رجایی افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا