ترندهای روز

اولین کامیون خورشیدی جهان؛ ابتکار سوئدی‌ها برای کاهش آلودگی‌ خودروهای سنگین

پایگاه خبری تحلیلی ایران تحلیل (irtahlil.com):

کارخانه سوئدی «اسکانیا» که در زمینه ساخت خودروهای سنگین فعال است، تریلر مجهز به پنل خورشیدی ساخته است که می تواند راه حلی برای کربن زدایی کامیون ها باشد.

این ابتکار در حالی اجرا شده است که حمل و نقل در اروپا، به ویژه توسط وسایل نقلیه باری سنگین، عامل حدود ۲۵ درصد آلودگی کربنی در این قاره است.

ابتکار این شرکت سوئدی نیز ارزشمند است زیرا حل مشکل آلایندگی خودروهای سنگین کار ساده ای نیست.

زیرا اولاً کامیون هایی که اکنون تولید می شوند حداقل بین ۱۵ تا ۲۰ سال کار خواهند کرد و بنابراین کامیون های آلاینده حداقل تا ۲۰ سال دیگر در سراسر اروپا به کار خود ادامه می دهند.

دوم، توقف ناوگان قدیمی و آلاینده فعلی نیز غیرممکن است: همچنین نمی توان همه وسایل نقلیه قدیمی را به یکباره از جاده ها خارج کرد و با جدیدترین و کارآمدترین کامیون ها جایگزین کرد. همچنین نمی توان فروشگاه ها و سوپرمارکت ها را خالی از اقلام و مواد غذایی نگه داشت.

اریک فالگریم، مدیر فناوری های طراحی خودرو در اسکانیا به یورونیوز گفت: “ما در حال بررسی گزینه های مختلفی برای کاهش آلودگی زیست محیطی خودروها هستیم و ساخت کامیون هایی که با انرژی خورشیدی کار می کنند یکی از این گزینه ها است. من شخصاً به این موضوع فکر کرده ام. ایده توسعه کامیون های برقی باتری دار که از قبل موجود است.تا حدود ۱۵ سال پیش این نوع کامیون ها بسیار گران بودند اما اکنون با افزایش ظرفیت ذخیره انرژی و کاهش هزینه های ساخت، استفاده از این نوع کامیون ها باعث شده است. تبدیل به یک گزینه خوب.”

او می افزاید: «این ایده در مورد کامیون های خورشیدی نیز صدق می کند. یعنی اگر بازدهی این کامیون‌ها را افزایش دهیم و هزینه تولید آن‌ها را کاهش دهیم، در مقطعی خرید آنها گزینه خوبی تلقی می‌شود و این هدفی است که برای رسیدن به آن تلاش می‌کنیم.»

کامیون های خورشیدی چگونه کار می کنند؟

این کامیون ها دارای دو قسمت هستند: قسمت جلوی کامیون یا «تراکتور» و قسمت عقب کامیون یا «تریلر».

این کارخانه با همکاری دانشگاه اوپسالا یک «تریلر» ساخت که دیوارهای بیرونی آن با پنل های خورشیدی پوشیده شده است.

این «تریلر» می تواند به «تراکتور» هیبریدی متصل شود و در واقع به عنوان یک «باتری اضافی» برای آن عمل کند. این تریلر می تواند حدود ۲۰۰ کیلووات ساعت انرژی ذخیره کند.

اریک فالگریم می‌گوید: «همچنین می‌توانید برای مواقعی که خورشید در آسمان نیست، شارژ پویا داشته باشید. در واقع، مزیت بزرگ داشتن پنل های خورشیدی روی کامیون به جای کنار جاده این است که شما در حال رانندگی باطری های خودرو را شارژ می کنید.

تیم تحقیقاتی اریک فالگریم در اسکانیا اکنون در تلاش برای ساخت یک تریلر است که هم به یک تراکتور احتراقی قدیمی و هم به یک تراکتور هیبریدی مدرن متصل شود.

داده های اولیه به دست آمده از آزمایش یک تریلر خورشیدی با موتور احتراقی نشان می دهد که این می تواند مصرف سوخت خودرو را تا حدود ۴۰ درصد کاهش دهد.

چه زمانی می توانیم کامیون های خورشیدی را در جاده ببینیم؟

این کامیون ها در حال حاضر در جاده های سوئد در حال آزمایش هستند و این تست ها تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت.

آزمایش یک “کامیون خورشیدی” در کشوری که در زمستان ها خورشید بسیار کم می تابد، ایران تحلیل عجیبی به نظر می رسد. اما اگر این کامیون اینجا در سوئد کار کند، در همه جا کار خواهد کرد، و اگر به اسپانیا یا استرالیا یا جایی دیگر که آفتابی‌تر است برود، مزایای بسیار بیشتری خواهد داشت.»

به گفته وی یکی از چالش های کلیدی در این راه تامین پنل های خورشیدی مناسب بوده است.

او می گوید: «بیشتر پنل های خورشیدی برای خانه ها ساخته شده اند. یعنی برای قرار گرفتن بر روی سازه های ثابت طراحی شده بودند. اما ماشین ها هم حرکت می کنند و هم در معرض گل و لای و خاک هستند. علاوه بر این، گاهی اوقات شاخه های درختی که به سمت جاده خم می شوند، کناره های کامیون ها را خراش می دهند. علاوه بر این حرکت خودروها در جاده باعث ایجاد لرزش در بدن آنها می شود.

به همین دلیل سازندگان اولین کامیون خورشیدی جهان از پنل هایی استفاده کردند که بسیار سبک و در عین حال بسیار سخت و بسیار بادوام بودند.

اریک فالگریم می افزاید: «شما همچنین باید ویژگی های ایمنی را در نظر بگیرید تا در صورت بروز حادثه، پنل ها جریان ولتاژ بالا را منتقل نکنند.

منبع: یورونیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا