اقتصاد جهان

طرح اردوغان برای رایگان کردن گاز مصرفی مردم قبل از انتخابات

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از بلومبرگ، وعده قبل از انتخابات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه مبنی بر ارائه مقادیر محدود گاز طبیعی رایگان به خانواده ها به مدت یک سال، می تواند تورم را در ماه های سرد سال در بحبوحه افزایش مصرف انرژی تحت کنترل قرار دهد.

این طرح که از ماه می اجرا شده است، تنها برای ۲۵ متر مکعب گاز طبیعی در ماه اعمال می‌شود که ۶۰ درصد کمتر از میانگین مصرف گاز خانواده‌ها در اکثر مناطق ترکیه در این زمان از سال است. با سردتر شدن هوا، بسیاری از خانواده ها از این حد فراتر رفته و مجبور به پرداخت هزینه سوخت اضافی می شوند.

بدین ترتیب ترکیه اولین افزایش شدید تورم ماهانه را در ۶ ماه گذشته تجربه خواهد کرد. داده های اقتصادی ترکیه نشان می دهد که قیمت مصرف کننده در این کشور در ماه نوامبر نسبت به ماه قبل ۳.۷ درصد افزایش یافته است. با این حال، تاثیر دقیق افزایش مصرف گاز بر تورم هنوز مشخص نیست.

وعده سخاوتمندانه اردوغان قبل از انتخابات ریاست جمهوری نشان از سیاست های غیر متعارف او در آن زمان بود که از ماه می و انتخاب مجدد او کنار گذاشته شد.

اگرچه طرح ارائه گاز رایگان به خانواده ها افزایش قیمت ماهانه را تقریبا به صفر رسانده است، اما ممکن است روند تورم را در ترکیه متوقف کند. چشم انداز تورم سالانه بسیار بدتر است. افزایش قیمت سالانه در ماه نوامبر ۶۳ درصد بود. این مقدار در ماه اکتبر ۶۱ درصد بود.

بانک مرکزی ترکیه پیش بینی کرده است که تورم در ماه می سال آینده به ۷۵ درصد خواهد رسید و در پایان سال به ۳۶ درصد کاهش خواهد یافت. تورم در پایان سال ۲۰۲۳ به ۶۵ درصد خواهد رسید.

تغییر اولویت ها در شش ماه گذشته به بانک مرکزی ترکیه این امکان را داده است تا نرخ بهره را افزایش دهد و سایر اقدامات غیرمتعارف را که سرمایه گذاران خارجی را از خود دور کرده و باعث بحران ارزی شده اند، متوقف کند.

رئیس بانک مرکزی ترکیه که در ماه ژوئن منصوب شد، اعلام کرد که عوامل موقتی مانند مصرف گاز می تواند نرخ تورم را دوباره در ماه نوامبر افزایش دهد.

انتهای پیام/۷۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا