اخبار بورس

لایحه بودجه ۱۴۰۳ به نفع یا به ضرر بورس؟

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان در گفتگو با ایران تحلیل:

چیزی را گزارش کنید نبض بازار سهام، وحید شقاقی شهریاقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی درباره تاثیر لایحه بودجه و نرخ مالیات بر بازار سرمایه گفت: با وجود اینکه هنوز وارد متن لایحه بودجه نشده ام اما بر اساس جدول یک صفحه ای مبحث شاخص های کلان اعداد و ارقام کلی و همچنین مهمترین آنها متغیرهایی که مشاهده کرده ام را می توان برای برنامه ریزی و تاثیرگذاری در بازار سرمایه نام برد.

تداوم شرایط رکودی اقتصاد ایران در سال آینده امکان کاهش نرخ وجود ندارد

او ادامه داد: چاپ اول طبق این لایحه این اتفاق در سال آینده رخ خواهد داد سیاست های انقباضی را هم از منظر پولی و هم از منظر مالی تجربه کنید ما خواهیم بود یعنی شاهد یک سیاست انقباضی. ما هم در بخش پولی کشور و هم در بخش بودجه فعالیت می کنیم. پس نه تنها احتمال کاهش نرخ بهره در سال آینده وجود ندارد بلکه اقداماتی برای کاهش بودجه انجام شد. به این معناست شاهد رکود مداوم باشید و اکنون رشد دستمزد کارگران یقه آبی و سفید زیر ۲۰ درصد است. این رقم برای کارمندان ۲۰ درصد و برای کارمندان دولت به ۱۸ درصد می رسد. این در حالی است که تورم امسال حدود ۴۰ درصد خواهد بود. احتمال کاهش تورم در سال آینده وجود ندارد تا جایی که ممکن است تورم در سال آینده بالای ۴۰ درصد خواهد بود. در نتیجه شکاف بین دستمزد و تورم ادامه دارد و این بدان معناست که قدرت خرید مردم کاهش یافته یا قدرت خرید مردم کاهش خواهد یافت. بنابراین شرایط رکود در اقتصاد ایران در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

احتمال افزایش قیمت دلار وجود دارد

شقاقی شهری در خصوص افزایش نرخ دلار و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: با توجه به پیش بینی شرایط تورم در سال آینده، با توجه به اینکه بازار ارز مستعد افزایش قیمت است، احتمال افزایش قیمت دلار وجود دارد و در نتیجه چگونه حامل انگیزه های مثبت یا انگیزه های مثبت در بازار سرمایه این بازار ممکن است تحت تأثیر این کانال باشد. با این حال، عامل نرخ سود همچنان یک متغیر رکودی در بازار سرمایه خواهد بود.

رشد ۴۸ درصدی درآمد مالیاتی دولت

این کارشناس اقتصادی با توجه به تاثیر افزایش درآمدهای مالیاتی دولت بر رکود مستمر اقتصاد ایران تاکید کرد: در حوزه مالیات حدود ۴۸ درصد درآمد مالیاتی دولت افزایش یافته است این امر ممکن است در ادامه رکود اقتصاد ایران موثر باشد. به این معناست در شرایطی که اقتصاد بسیار ضعیف و آسیب پذیر شده است، افزایش درآمد مالیاتی می تواند رکود را تشدید کند.
به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی: انتظار می رود انتظارات تورمی در سال آینده تقویت شود و این موضوع می تواند تاثیر مثبتی بر بازار سرمایه داشته باشد.

تجدید ارزیابی دارایی ها می تواند عامل مثبتی برای بازار سرمایه باشد

شقاقی شهری به موضوع تجدید ارزیابی دارایی های شرکت های سهامی عام و تاثیر آن بر بازار سرمایه اشاره و تصریح کرد: خبری در موضوعی تحت عنوان شنیده ام اگر در لایحه به این موضوع توجه شود می تواند عامل مثبت دیگری برای بازار سرمایه باشد.

وی بیان کرد: بنابراین با توجه به اصول کلی لایحه بودجه باید گفت با توجه به ادامه سیاست انقباض پولی امکان کاهش نرخ سود وجود ندارد اما با توجه به تورم حدود ۴۰ درصدی در سال جاری و احتمالا در سال آینده این روند تورمی حاکم خواهد شد و از طرفی بازار ارز آسیب پذیر است، این افزایش قیمت هاست که می تواند بر بورس کشور تاثیر بگذارد و در این میان سیاست تجدید ارزیابی شرکت ها می تواند عامل مثبت دیگری باشد. بازار سرمایه.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شواهد همچنان حاکی از ادامه رکود اقتصادی است، باید گفت که این مشکل می تواند بر فروش شرکت ها و درآمدزایی آن ها تاثیر منفی بگذارد. در مجموع، در حالی که برخی عوامل مانند افزایش قیمت دلار و تشدید انتظارات تورمی ممکن است در سال آینده مثبت باشد، عوامل دیگری نیز ممکن است اثر بازدارنده داشته باشند. از جمله رکود اقتصادی و کاهش فروش شرکت ها به ویژه شرکت هایی که فروش ریالی آنها و رویکرد آنها در بازار داخلی است. اگرچه شرکت های صادرات محور می توانند تاثیر مثبتی بر افزایش قیمت دلار داشته باشند، اما با توجه به ادامه رکود اقتصادی و کاهش خرید مردم، این مشکل بر فروش و سودآوری شرکت هایی که فروش آنها داخلی است، تاثیر منفی خواهد داشت. قدرت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا