ورزشی

پشت پرده جدایی کی روش از قطر

این خبر حاکی از آن است که همزمان با حذف پرسپولیس از لیگ قهرمانان آسیا، استعفای محمدرضا ساکت، مدیرعامل سپاهان و تشکیل جلسه کمیته انضباطی برای بررسی اختلافات قراردادی ۳ باشگاه پرسپولیس، تراکتورسازی و استقلال، از سوی دیگر به دلیل عدم حضور پرسپولیس در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا، به دنبال آن است. تاثیر زیادی در کشورمان داشت چرا که سرمربی پرتغالی به دلیل تجربه حدود ۹ ساله فعالیت در کشورمان از پایان جام ملت‌های ۲۰۱۹ نیز از تیم چهارمی که او هدایت می‌کرد جدا شده است.

* عدم نتیجه باعث جدایی سی کیو شد؟

جدایی ناگهانی کی روش از قطر را نمی توان تنها از زاویه عدم نتیجه گیری تحلیل کرد، زیرا اگر قرار بود او نیمکت سرخپوشان را به تن تن مارکز لوپز اسپانیایی بسپارد، حداقل می توانست پس از بازی سنگین این اتفاق بیفتد. شکست ۴ بر صفر مقابل ایران در فینال. تورنمنت اردن نباید پس از پیروزی در ۲ بازی رسمی مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۶ با نتایج پر امتیاز مقابل افغانستان و هند برگزار شود.

* خبری که بازیکنان قطر زودتر از مرد پرتغالی می دانستند

در حالی که هفته گذشته کارلوس کی روش در حال برنامه ریزی برای اردوی جدید در قطر بود، فدراسیون فوتبال این کشور با وی تماس گرفت و اعلام کرد که باید برای مذاکره برای فسخ این قرارداد چهار ساله به دوحه برود.

سرمربی ۷۰ ساله روز دوشنبه نیز به قطر سفر کرد و خبر غافلگیرکننده ای که هفته گذشته زودتر از کی روش از خبر ملی پوشان این کشور مطلع شد، برای او نیز تایید می شود.

پس از مذاکرات نهایی، فدراسیون قطر اعلام کرد که سرمربیگری کی روش در شرایطی که حتی یک سال از شروع مسابقات نمی گذرد، به صورت دوستانه و با توافق با آمار ۱۱ بازی، ۴ برد، ۳ تساوی و ۴ باخت به پایان رسید. همکاری بین طرفین

در متن اطلاعیه فدراسیون قطر برای اعلام این موضوع آمده است: از ایثار، رهبری و کمک های بی دریغ کی روش در دوران سرمربیگری تیم ملی صمیمانه تشکر می کنیم و برای وی آرزوی موفقیت داریم. آینده.”

* برنامه قطری ها با کی روش چه بود؟

یکی از مهمترین ماموریت های کی روش در ابتدای این همکاری، پایین آوردن میانگین سنی قطر بود که با استفاده از تیمی قدیمی در جام جهانی ۲۰۲۲، علیرغم میزبانی، سه شکست متوالی را متحمل شده و در انتهای جدول قرار گرفته است. از گروه A، مسابقاتی که میزبان آن است. حذف شد. هدایت این تیم به جام جهانی ۲۰۲۶ را نیز بر عهده داشت. کاری که قبلا در ایران (۲ بار)، آفریقای جنوبی و پرتغال انجام داده بود.

کی روش با کمک همکارانش در این مدت تلاش کرد تا استعدادهای لیگ ستارگان را کشف کند. آن هم در شرایطی که قطر بازیکن لژیونر ندارد.

یکی از برنامه های او برای توسعه فوتبال قطر، دادن فرصت به جوانان برای کسب تجربه بین المللی در بازی های دوستانه بود.

در شرایطی که این مربی در بهمن ماه ۱۳۹۲ با عنابی قرارداد امضا کرد، تا خرداد ماه امسال هیچ جلسه تدارکاتی برای این تیم در نظر گرفته نشد. در عوض، او و دستیارانش برای شناسایی استعدادها با هدف تجدید تیم و تحقق هدف اصلی، تمرکز خود را بر روی آنالیز و جستجوگری متمرکز کردند.

* سرمربی سابق ایران در بین عابیس ها به گل اول رسید؟

در راستای این استراتژی تعریف شده، کی روش و قطر اولین مسابقه بین المللی (جام طلایی) را فرصتی برای پرورش استعدادهای کشف شده دانستند. بر این اساس ۱۴ بازیکن سرشناس فوتبال قطر از لیست تیم های این دوره از مسابقات حذف شدند تا راه را برای حضور استعدادهای جدید باز کند.

قطر با استفاده از این جوانان با نتیجه یک بر صفر مکزیک را در جام طلای کونکافاف شکست داد تا برای اولین بار در تاریخ مقابل تیمی که در رده بندی فیفا در رتبه زیر ۱۵ قرار داشت پیروز شود، اما در نهایت با شکست ۴ بر صفر مقابل پاناما از دور مسابقات کنار رفت.

نکته جالب این بود که در مدت کوتاه حضور سی کیو در قطر بازیکنانی چون یوسف ایمن، احمد راوی، صلاح زکریا (بهترین بازیکن بازی اخیر پرسپولیس و الدیل)، جاسم جابر، محمد النعیمی. و تمیم العبدالله اولین بازی خود را برای این تیم انجام دادند.

* چرا کی روش یک سال در قطر نماند؟

برخی رسانه های داخلی قطر می گویند رویکرد تدافعی کی روش و عدم استفاده از امکانات کمپ اسپایر که در سال ۲۰۰۴ با هدف ارتقای سطح ورزشکاران این کشور تاسیس شده بود، تاثیر بسزایی در پایان همکاری با این مربی دارد.

شاید یکی از مهم ترین دلایلی که این مربی پرتلاش و سخت گیر نتوانست در کار خود دوام بیاورد این بود که برخلاف ایران نتوانست فرصتی مشابه قطری ها را با افکار خود وفق دهد تا توانایی خود را در این تیم نشان دهد. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا